Το ραντεβού μας ήταν ένα φθινοπωρινό απόγευμα Πέμπτης σε ένα κεντρικό καφέ της πόλης. Τους έστησα μερικά λεπτά αλλά με υποδέχτηκαν με ζεστά χαμόγελα και ένθερμη χειραψία. Άτομα με έντονη δημιουργική φύση, καλλιτεχνικές αλλά και κοινωνικές ανησυχίες, ο Νίκος Καραγιαννίδης και ο Μιχάλης Σιάπκας είναι οι ArtDeZen.
Ο καιρός εκείνης της ημέρας ήταν λίγο ψυχρός και αποφασίσαμε να συνοδέψουμε τη συζήτηση μας με ζεστό καφέ. Η θετική και χαλαρή τους διάθεση καθώς και οι δύο γεννημένοι και μεγαλωμένοι στη Θεσσαλονίκη, με έκαναν να νιώσω γρήγορα οικία. Έτσι η κουβέντα μας απέκτησε εύκολα φιλική διάθεση και πραγματικά είχε πολύ ενδιαφέρον.
Άτομα με έντονη δημιουργική φύση, καλλιτεχνικές, αλλά και κοινωνικές ανησυχίες, ο Νίκος Καραγιαννίδης και ο Μιχάλης Σιάπκας είναι οι Artdezen. Με σπουδές σε τεχνολογικές επιστήμες οι Artdezen ως επαναστατικά πνεύματα δε μπορούσαν να ακολουθήσουν μία συμβατική οδό. Πήραν το ρίσκο και μαντέψτε… Τα κατάφεραν. Με σπουδές πλέον στο σχέδιο μόδας αλλά και με μπόλικο μεράκι, το βιογραφικό τους πλούσιο. Με δουλείες που επεκτείνονται από θεατρικά κοστούμια και σκηνικά, μέχρι ρούχα υψηλής ραπτικής και όλα αυτά με οικολογική ευαισθησία, αφού οι πρώτες ύλες τους είναι προϊόντα ανακύκλωσης.
Επηρεασμένοι από το κίνημα της Arte Povera*, τη φτωχή τέχνη, θυμούνται και νοσταλγούν εκείνο το κρύο πρωινό του Δεκέμβρη του 2018, όπου είδαν αναρτημένη τη πρόσκληση του Συλλόγου Φίλων Νέας Παραλίας για σχεδιαστές με οικολογική συνείδηση. Αυτή η πρόσκληση αποτέλεσε την αρχή και την αφετηρία τους.
Φτάνοντας στο σήμερα, μετράνε τη 5η συμμετοχή τους στην 9η κατά σειρά Νέα Πασαρέλα “ΜονοΧΡΩΜΙΕΣ”, την οποία διοργανώνει και φέτος ο ΣΦΝΠ και θα πραγματοποιηθεί στο Κήπο των Γλυπτών της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου στις 20:30, με ελεύθερη είσοδο. Μέχρι τότε ας μάθουμε περισσότερα για το καλλιτεχνικό δίδυμο Artdezen, τον Νίκο και τον Μιχάλη που παραχώρησαν μια αποκλειστική συνέντευξη στο #eftalivegr.
#eftalivegr: Πως έγινε η πρώτη επαφή με τον Σύλλογο Φίλων Νέας Παραλίας και πως συνέβαλε αυτό στο start up Artdezen; Ποια κοινά σημεία αναφοράς εντοπίσατε στον Σύλλογο με αποτέλεσμα να διανύετε την 5η συμμετοχή σας στις πασαρέλες οικολογικής ευσυνειδησίας που διοργανώνονται στη Θεσσαλονίκη;
Νίκος Καραγιαννίδης: Με τους Φίλους της Νέας Παραλίας (ΦΝΠ) ήρθαμε σε επαφή από την ετήσια πρόσκληση που γίνεται για συμμετοχή στην Νέα Πασαρέλα. Το event αυτό αποτέλεσε καθοριστικό σημείο για εμάς αφού είναι και η αφετηρία μας. Με τον σύλλογο έχουμε κοινό παρανομαστή την οικολογία, τη τέχνη και τη Θεσσαλονίκη.
Μιχάλης Σιάπκας: Η αλήθεια είναι ότι χωρίς τους ΦΝΠ και τη Νέα Πασαρέλα η πορεία μας θα ήταν δυσκολότερη. Μας έχουν βοηθήσει πραγματικά. Ένα τέτοιο project, όπως αυτό είναι πολύ απαιτητικό στην οργάνωσή του και όλο αυτό οφείλεται κυρίως στον Bernard Cuomo, που είναι η κινητήριος δύναμη, ώστε να αποδοθεί όπως πρέπει.
Eco Cup: Ξεχάστε ότι ξέρατε για το πλαστικό ποτήρι. Βραβείο στην Ελλάδα!
#eftalivegr: Το project σας, με την επαναχρησιμοποίηση υλικών, είναι σαφώς ιδιαίτερο, απαιτητικό αλλά παράλληλα δημιουργικό και πρωτοποριακό. Αν το χαρακτηρίζαμε eco-creativity, πόσο μοναδικούς και ανταγωνιστικούς σας καθιστά στην Θεσσαλονίκη και την χώρα ευρύτερα; Έχετε κάνει έρευνα αγοράς για ανταγωνιστικό πλαίσιο και αν ναι, τι σας διαφοροποιεί;
Νίκος: Η μοναδικότητα των κοστουμιών και σκηνικών που δημιουργούμε είναι και αυτό που μας κάνει ανταγωνιστικούς. Με γνώμονα πάντα την ανακύκλωση και την αναβαθμιστική ανακύκλωση, οι δημιουργίες μας προσπαθούμε να έχουν μηδενικό οικολογικό αποτύπωμα.
Μιχάλης: Στη Θεσσαλονίκη ίσως είμαστε οι μόνοι που χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα υλικά απευθείας στη σκηνή του θεάτρου μέσω των σκηνικών και των κουστουμιών. Για την υπόλοιπη Ελλάδα δεν γνωρίζω διότι δεν έχουμε κάνει κάποια έρευνα αγοράς.
#eftalivegr: Πώς επιλέξατε, λοιπόν, σε μια τέτοια περίοδο έντονης βιομηχανικής και τεχνολογικής έκρηξης, να επιμείνετε σε παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής; Πιστεύετε πως υπάρχουν προκλήσεις και ρίσκα στη γραμμή παραγωγής; Θα μπορούσε να προκύψει μια συνεργασία της τεχνολογίας με την χειρωνακτική εργασία για οικονομία χρόνου;
Νίκος: Στα ανακυκλώσιμα και γενικότερα στα αντισυμβατικά υλικά δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη μέθοδος στην επεξεργασία τους. Είναι κάτι σχετικά καινούργιο. Και εμείς πειραματιζόμαστε συνεχώς για να δούμε πως αντιδρά το κάθε υλικό.
Μιχάλης: Δεν χρησιμοποιούμε ψηφιακά μέσα ως προς το σχέδιο και η αλήθεια είναι ότι δεν μπορώ να φανταστώ την διαδικασία δημιουργίας ενός θεατρικού κουστουμιού αν παρακάμψουμε την αρχή, δηλαδή τη στιγμή που έρχεται η έμπνευση και πιάνεις το μολύβι και σχεδιάζεις στον λευκό καμβά.
#eftalivegr: Μετά από πέντε χρόνια παρουσίας και δράσης σας, θεωρείτε πως η μικρή αγορά της Θεσσαλονίκης σας έχει αγκαλιάσει, παράλληλα το κοινό της πόλης είναι εξοικειωμένο με την οικολογική ευσυνειδησία ώστε να δεχθεί τα “σκουπίδια” ως μια meta-μορφή τέχνης; Είναι προετοιμασμένοι οι κοινωνικοί φορείς και η πολιτεία, να παράσχουν και τα κατάλληλα μέσα για να στηρίξουν τέτοια επιχειρηματικά και καλλιτεχνικά εγχειρήματα;
Νίκος: Ένα κομμάτι της Θεσσαλονίκης σίγουρα μας γνωρίζει και έχει δει δουλειές μας. Δραστηριοποιούμαστε κυρίως στα δυτικά προάστια της πόλης αλλά φέτος ετοιμάζουμε κάτι και πιστεύω ότι θα μας μάθει περισσότερος κόσμος. Η Θεσσαλονίκη έχει πολίτες με οικολογική ευσυνειδησία, που προσπαθούν για τη φύση, την οικολογία και για την ίδια τη πόλη.
Μιχάλης: Να συμπληρώσω ότι δεν φτάνει μόνο η προσπάθεια του πολίτη. Αν δεν υπάρξουν κοινωνικοί φορείς και αν η ίδια η πολιτεία δεν βοηθήσει την προσπάθεια αυτή, ώστε να γιγαντωθεί και κάποια στιγμή να φτάσουμε στον προορισμό, πάντα θα μένουμε στα μισά της διαδρομής.
#eftalivegr: Και πηγαίνοντας στα πιο πρακτικά… από που εμπνέεται το δίδυμο Artdezen; Τι έρχεται τελικά πρώτο και πως καθορίζεται το αποτέλεσμα; Προηγείται η έμπνευση του έργου ή το “κυνήγι” των υλικών;
Νίκος: Η έμπνευση έρχεται σχεδόν από παντού, από ένα τοπίο, ένα ταξίδι, κάποιο κίνημα ή κάποια ιδέα. Όσον αφορά την έμπνευση, κυρίως έρχεται πρώτη και στη συνέχεια έρχεται το κυνήγι των υλικών. Βέβαια έχουν βρεθεί υλικά, τα οποία αποτέλεσαν τα ίδια τη πηγή έμπνευσης.
Μιχάλης: Τα υλικά μπορεί να σε εκπλήξουν, μπορούν να αλλάξουν τη πορεία μίας ιδέας απλά από μία αντίδραση τους σε κάποια θερμοκρασία. Σχετικά με την έμπνευση και τα υλικά, είναι κάτι που δεν μπορείς να καθορίσεις εύκολα. Η έμπνευση μπορεί να έρθει από παντού, αν έχεις ανοιχτούς ορίζοντες.
#eftalivegr: Αντλώντας τόση δύναμη κι ευχαρίστηση από αυτή την καλλιτεχνική και δημιουργική αναγέννηση των υλικών, υπήρξαν στιγμές αδυναμίας που σκεφτήκατε να τα παρατήσετε;
Νίκος: Δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή που να περάσει η σκέψη να τα παρατήσουμε. Συνήθως παρατάς κάτι που σε βαραίνει ή σε έχει κουράσει, δεν παρατάς κάτι το οποίο σου δίνει δύναμη και ζωή.
Μιχάλης: Όλο αυτό εγώ το βλέπω σαν σανίδα σωτηρίας στο μαύρο της εποχής, ένα αντίβαρο δημιουργίας στην απραξία των καιρών.
#eftalivegr: Όσα μοιραστήκατε, μας έχουν γεμίσει με ωραίες καλλιτεχνικές εικόνες αλλά και προσδοκίες. Ποια τα μελλοντικά σας πλάνα και πόσο καλά προετοιμασμένοι είστε για τα επόμενα βήματα και ποιες οι φιλοδοξίες σας;
Νίκος: Θα ετοιμάσουμε τα σκηνικά και τα κοστούμια για τη παράσταση “Meatball” από τον Τεχνόκοσμο, που θα ανέβει στο θέατρο Αθήναιον μέσα στον Νοέμβριο. Επίσης εντός του Σεπτεμβρίου θα ανέβει στο διαδίκτυο ένα Video Clip, όπου έχουμε επιμεληθεί το σκηνικό και τα κοστούμια.
Μιχάλης: Ακόμα ετοιμάζουμε μία ταινία μικρού μήκους στην οποία θα προβάλουμε μία Mini Collection ρούχων με βάση την ανακύκλωση.
Arte Povera*: (Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του 1960 στην Ιταλία και κυρίως στο Τορίνο. Ένα μεταμοντέρνο κίνημα με ριζοσπαστική στάση, το οποίο μετατρέπει ευτελή υλικά και σκουπίδια σε αισθητικά έργα τέχνης)