Φωτεινή Λεομπίλλα | Η Αντιπρόεδρος του ΚΕ.Θ.Ε.Α. αποκλειστικά στο #eftalivegr

Spread the love

Με τις εξελίξεις στο πολύκροτο θέμα του ΚΕ.Θ.Ε.Α. και των επικείμενων αλλαγών του που ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων, με ανοιχτό το μέτωπο της κοινωνίας απέναντι στις αποφάσεις του Υπουργείου, το #eftalivegr μίλησε αποκλειστικά με την Αντιπρόεδρο του Οργανισμού και Πρόεδρο των Κέντρων Πρόληψης Εξαρτήσεων Δ. Αθηναίων,”Αθηνά-Υγεία”, Φωτεινή Λεομπίλλα.

Τι πραγματικά συμβαίνει με τον Οργανισμό; Ανασυγκροτείται, αναδιαρθρώνεται, ή σύμφωνα με τους εργαζομένους, η επικείμενη ανασύσταση του ιστορικού Οργανισμού θα αποτελέσει “την «ταφόπλακα» για τα θεραπευτικά προγράμματα”; Ποιες διαδικασίες πάγωσε το Υπουργείο και ποιες διορθωτικές κινήσεις και προτάσεις θα ζητήσει από το σύνολο των εργαζόμενων;

Καθώς υπάρχει ένα διάστημα – περίοδος χάριτος – 2 μηνών που παρέχεται από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας, μετά από συνάντηση του ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων με την υφυπουργό Υγείας, Ζωή Ράπτη, στις 27 Απριλίου, οι μηχανές έχουν πάρει φωτιά και οι εργασίες πάνω στην ανασύσταση του Οργανισμού έχουν βάλει μπρος τις ατμομηχανές…

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης με την υφυπουργό, οι εργαζόμενοι εξήγησαν με λεπτομέρειες στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας γιατί θεωρούν πως το σχέδιο νόμου δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση οποιουδήποτε διαλόγου. Οι ενστάσεις τους προκάλεσαν μια σχετική συλλογική στο Υπουργείο, το οποίο και συμφώνησε έπειτα και από συνεννόηση με τον υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια, να ζητήσει από τον Σύλλογο Εργαζομένων να καταθέσει στο υπουργείο, με ορίζοντα περίπου δύο μηνών, τις δικές του προτάσεις για τη λειτουργία του ΚΕΘΕΑ. Πλέον η “μπάλα” βρίσκεται στο γήπεδο από την πλευρά του Συλλόγου Εργαζομένων και οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες το επόμενο διάστημα. 

#eftalivegr: Το ΚΕ.Θ.Ε.Α. χάνεται όπως το γνωρίζαμε, με τη σχέση που είχε αναπτύξει μεταξύ θεραπευτή και θεραπευόμενου ή θα αναδιαμορφώσει αυτή τη σχέση; Γνωρίζετε αντιπρόεδρε πως υπάρχουν το τελευταίο διάστημα αντιμαχόμενες πλευρές που εκφράζουν ανοιχτά την διαφωνία τους, πέρα και πάνω από κομματικές σπέκουλες. Σας μεταφέρω μόνο την αγωνία απλών πρώην χρηστών που ξαναφτιάξαν τις ζωές τους και τώρα νιώθουν πως χάνουν τη γη κάτω από τα πόδια τους, ειδικά κάποιοι που είναι ένα βήμα πριν την απεξάρτηση…
Φωτεινή Λεομπίλλα: Αρχικά να πω ότι η συζήτηση που γίνεται είναι σε εντελώς λάθος βάση. Κάποιοι θέλησαν να δημιουργήσουν θέμα εκεί που δεν υπήρχε και το λέω αυτό γιατί, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι μιλάμε για ένα προσχέδιο που ετοίμασε μια Ομάδα Εργασίας και το έθεσε σε διαβούλευση στο σύνολο των εργαζομένων του ΚΕ.Θ.Ε.Α, προκειμένου να λειτουργήσουν ως συνδιαμορφωτές του κειμένου. Το κείμενο αυτό έρχεται να προτείνει κάποια πράγματα που αφορούν την οργάνωση και λειτουργία του ΚΕ.Θ.Ε.Α, προς το Διοικητικό Συμβούλιο και στη συνέχεια αυτό να εγκρίνει ή μη τη πρόταση της Ομάδας. Το γιατί ασχολείται η Ομάδα Εργασίας με τον Οργανισμό και τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και γιατί γίνεται αυτό τώρα, είναι εύκολο να απαντηθεί καθώς η Ομάδα Εργασίας, κατ’ εντολή του Διοικητικού Συμβουλίου, σε εκτέλεση προβλέψεων του άρθρυ 2 του Ν.4638/2019, όφειλε να παραδώσει πρόταση για Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας του ΚΕ.Θ.Ε.Α, κατ’ επέκταση και Οργανισμού- Οργανογράμματος. Να σημειωθεί εδώ ότι το ΚΕ.Θ.Ε.Α μέχρι τώρα δεν διέθετε Κανονισμό και Οργανισμό, ως όφειλε, και οι σχέσεις εργαζομένων και διοίκησης διέπονταν από Κανονισμό Εργασίας ο οποίος όμως δεν συνιστά Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας μιας και προϋπόθεση για την ύπαρξη αυτού είναι το να υπάρχει Οργανισμός.

Όπως λοιπόν καταλαβαίνετε, το νέο Διοικητικό Συμβούλιο και η Ομάδα Εργασίας κλήθηκαν να κάνουν κάτι που έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια, να επιλύσουν θέματα που εάν δεν λύνονταν θα δημιουργούσαν σοβαρά προβλήματα, κυρίως σε ότι έχει να κάνει με την ομαλή χρηματοδότηση του Φορέα από Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους.

Σχετικά με την ερώτησή σας τώρα. Οι αλλαγές που προτείνονται είναι διοικητικής φύσεως. Και εδώ υπάρχουν 2 απόψεις, εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το διοικητικό επηρεάζει το θεραπευτικό μοντέλο άρα αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του πυρήνα του ΚΕ.Θ.Ε.Α. που είναι οι θεραπευτικές κοινότητες και η άλλη άποψη, που υποστηρίζεται από τη Διοίκηση που θεωρεί ότι το ένα δεν συνδέεται και μάλιστα αρνητικά με το άλλο. Και απόδειξη για το δεύτερο αποτελεί το γεγονός πως παρά την αλλαγή στον τρόπο επιλογής του Διοικητικού Συμβουλίου, η οποία επιλογή είναι πλέον αρμοδιότητα του Υπουργού Υγείας, οι εργαζόμενοι του ΚΕ.Θ.Ε.Α συνέχισαν να κάνουν αυτό που ξέρουν καλά, δηλαδή το να δίνουν το χέρι σε όσους τους χρειάζονται, με το τρόπο που το έκαναν χωρίς καμία διαφοροποίηση, μέσα από τα στεγνά προγράμματα απεξάρτησης και τις θεραπευτικές κοινότητες και παράλληλα, το ΚΕ.Θ.Ε.Α συνεχίζει να αναπτύσσεται σε πεδία που η κοινωνία χρειάζεται και το ΚΕ.Θ.Ε.Α μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες όπως οι νόμιμες εξαρτήσεις, η συννοσηρότητα και η μείωση βλάβης.

#eftalivegr: 426 εργαζόμενοι, 150 εξ αυτών υπεύθυνοι προγραμμάτων, έχουν τελικά… μόνο θέση υπεύθυνου χωρίς προσωπικό – όπως αναφέρεται διαρκώς στα διάφορα δημοσιεύματα, 25 δομές ανά την Ελλάδα τελικά… δουλεύουν με έναν υπεύθυνο ανά δομή… Πως τελικά δούλευε τόσο επιτυχημένα ένα τέτοιο διοικητοκρατούμενο μοντέλο μέχρι τώρα και πως θα αναδιαμορφωθεί; Θα προσληφθεί νέο προσωπικό, θα συμπτυχθούν οι δομές, θα διοικούνται κι εποπτεύονται οι δομές από κάποια κεντρικά διοικητικά κέντρα; Εξηγήστε μας με απλά λόγια το νέο μοντέλο.
Φωτεινή Λεομπίλλα: Το ΚΕ.Θ.Ε.Α στο πέρασμα των χρόνων γιγαντώθηκε και αυτή τη στιγμή παρέχει υπηρεσίες πρόληψης, απεξάρτησης, επανένταξης, μείωσης βλάβης σε 29 πόλεις της Ελλάδας, σε όλες τις περιφέρειες της χώρας ενώ λειτουργούν 33 συμβουλευτικά κέντρα, 22 προγράμματα ψυχικής απεξάρτησης για εφήβους και ενήλικες, ανάμεσα σε αυτά οι ανοιχτές και κλειστές Θεραπευτικές Κοινότητες του ΚΕ.Θ.Ε.Α.

Κάποιες λειτουργίες τους, π.χ η οικονομική διαχείριση, εδώ και χρόνια, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, ελέγχεται εξ’ ολοκλήρου από την Διεύθυνση Διοικητικών – Οικονομικών των Κεντρικών Υπηρεσιών. Τα τμήματα αυτά, προτείνεται να αποτυπωθούν στην νέα Οργανωτική Δομή εκεί που εδώ και χρόνια αναφέρονται διοικητικά, δηλαδή στη Κεντρική Υπηρεσία και στην αρμόδια Υποδιεύθυνση που έχουμε προβλέψει.

Επιπρόσθετα, στο πέρασμα των χρόνων, αρκετοί εργαζόμενοι έφυγαν, λόγω των περιορισμών που είχαν επιβληθεί στις προσλήψεις (μνημόνια), δεν αντικαταστάθηκαν και έτσι βρέθηκαν τμήματα να έχουν προϊστάμενο χωρίς υφιστάμενους και τμήματα με αρκετούς εργαζόμενους αλλά χωρίς προϊστάμενο.

Συνεπώς ήταν επιτακτική η ανάγκη να ληφθεί μέριμνα για να διορθωθεί αυτή η στρέβλωση. Στο πλαίσιο αυτό αποτυπώθηκε η νέα Οργανωτική Δομή, πάντα, τονίζω, ως πρόταση, αρχικά προς τους εργαζόμενους και στη συνέχεια προς το Διοικητικό, προκειμένου να μην έχουμε τέτοιες στρεβλώσεις. Ταυτόχρονα αποτυπώθηκαν για πρώτη φορά Οργανικές Θέσεις ο αριθμός των οποίων δεν είναι μόνο όσοι τώρα υπηρετούν που είναι 426 αλλά όσοι, βάσει της νέας οργανωτικής δομής θα έπρεπε να υπηρετούν, δηλαδή 784. Συνεπώς, αυτή η αναδιοργάνωση που επιχειρείται και προτείνεται μέσω του κειμένου, όχι μόνο δεν οδηγεί σε μείωση των θέσεων εργασίας αλλά αντίθετα προβλέπει σχεδόν διπλασιασμό τους. Μάλιστα αυτή τη στιγμή έχει αναρτηθεί προκήρυξη για τη πρόσληψη 46 ατόμων ως προσωπικό θεραπείας με συμβάσεις αοριστού χρόνου.

#eftalivegr: Αδιαμφισβήτητα, εξαίρουμε το έργο του Οργανισμού που είναι αποτέλεσμα τόσο γνώσης και επιστημοσύνης του διοικητικού προσωπικού όσο και του μόχθου των εκατοντάδων εργαζομένων, θεραπευτών, επιστημόνων, αγώνων και δράσεων των χιλιάδων εθελοντών καθώς και κουράγιο των οικογενειών αλλά και των ίδιων των χρηστών (πρώην και ενεργών). Τι μέλει γενέσθαι όμως με το νέο μοντέλο; Έχετε αναφέρει πως κανένα πρόγραμμα από τα ιστορικά “στεγνά” δεν θα καταργηθεί. Ωστόσο όμως το ερώτημα παραμένει. Ποιους θα εποπτεύουν και θα διοικούν οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων αυτών ανά την επικράτεια;
Φωτεινή Λεομπίλλα: Όπως προκύπτει και από όσα ανέφερα παραπάνω, οι υπεύθυνοι Προγραμμάτων, δηλαδή οι προϊστάμενοι Διευθύνσεων, θα εποπτεύουν και διοικούν όποια οργανική μονάδα ανήκει στην ευθύνη της και στην οργανωτική της Δομή. Πιο απλά, ενώ μέχρι πρότινος, κάθε Θεραπευτικό Πρόγραμμα αποτελούσε διοικητικά και από μία Διεύθυνση, αυτή τη στιγμή, και με βάση των αριθμό υπηρετούντων, το είδος των υπηρεσιών, τον αριθμό των ληπτών υπηρεσιών, τη γεωγραφική κατανομή, προτείνεται, σε κάποιες περιπτώσεις, να υπάρξει διοικητικά μια Διεύθυνση που θα εποπτεύει περισσότερα από ένα θεραπευτικά προγράμματα.

Στη περίπτωση αυτή, τα προγράμματα θα συνιστούν διοικητικά υποδιευθύνσεις ή τμήματα, ανάλογα. Άρα, τα Θεραπευτικά Προγράμματα, οι Θεραπευτικές Κοινότητες (Ιθάκη, Έξοδος, Παρέμβαση, Διάβαση, Στροφή, Αριάδνη, Νόστος κλπ), τα Συμβουλευτικά Κέντρα, οι μονάδες Κοινωνικής Επανένταξης συνεχίζουν να υπάρχουν και να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε όσους τις έχουν ανάγκη, όπως ακριβώς έκαναν έως τώρα. Η μόνη διαφορά με τη προηγούμενη κατάσταση είναι ότι θα έχουμε λιγότερους προϊστάμενους.

Για παράδειγμα, τα Συμβουλευτικά Κέντρα του Χ προγράμματος θα συνεχίσουν να υπάρχουν αλλά οργανωτικά δεν θα είναι και από μια οργανική μονάδα (τμήμα) το καθένα αλλά αυτά τα 2-3 μαζί θα απαρτίζουν την οργανική μονάδα “Συμβουλευτικά Κέντρα” του Θεραπευτικού Προγράμματος “Χ”. Γιατί πραγματικά ποιος ο λόγος να έχει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα τρία συμβουλευτικά κέντρα ως διαφορετικά τμήματα, να έχουμε δηλαδή τρεις τμηματάρχες, με έναν ή κανέναν εργαζόμενο στο καθένα και να μην αποτελέσουν αυτά διοικητικά ένα τμήμα, δηλαδή με έναν υπεύθυνο για την εποπτεία τους και να συνεχίσουν να παρέχουν τις υπηρεσίες στα σημεία που μέχρι τώρα τις παρείχαν;

Όπως μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί, από όλα τα παραπάνω, μιλάμε για καθαρά διοικητικές αλλαγές που θεωρούμε ότι θα συμβάλλουν στη καλύτερη λειτουργία του Οργανισμού και σε καμία περίπτωση δεν σηματοδοτούν αλλαγές στο θεραπευτικό μοντέλο.

Μιλάμε δηλαδή πάντα για “στεγνά” προγράμματα, η “Κοινότητα” παραμένει το βασικό κύτταρο της θεραπευτικής διαδικασίας του ΚΕΘΕΑ, αλλά πλάι της αναπτύσσονται καθημερινά νέες δομές, υπηρεσίες, πολυδύναμα κέντρα και ξενώνες που στόχο έχουν να διαμορφώσουν έναν σύγχρονο Οργανισμό ικανό να ανταποκρίνεται σε όλο το φάσμα των εξαρτήσεων.

#eftalivegr: Κατανοητό. Μεγάλο ωστόσο ζήτημα γίνεται και για την αλλαγή της φύσης των θέσεων διοίκησης του Οργανισμού, καθώς από το 2019 η παρούσα κυβέρνηση αποφάσισε να τοποθετήσει έμμισθο διοικητικό σώμα και να παύσει το αμισθί. Τι ισχύει τελικά με αυτή την πληροφορία; Πως ορίστηκε νέο προσωπικό στη θέση του μέχρι τώρα αυτοδιοίκητου και πως θα ορίζεται προσωπικό με τη “βούλα” του Υπουργού Υγείας; Σχολιάστηκε έντονα το γεγονός πως νέος πρόεδρος τοποθετήθηκε ο ψυχίατρος Χρήστος Λιάπης, μέλος του μητρώου στελεχών της Νέας Δημοκρατίας.
Φωτεινή Λεομπίλλα: Είναι αλήθεια ότι τα προηγούμενα Διοικητικά Συμβούλια ήταν άμισθα και εκλέγονταν από τη Γενική Συνέλευση. Η ΠΝΠ προέβλεψε το Διοικητικό Συμβούλιο να ορίζεται από τον αρμόδιο Υπουργό και ο Πρόεδρος να είναι πλήρους απασχόλησης, ο δε αντιπρόεδρος πλήρους ή μερικής απασχόλησης. Για το θέμα αυτό η ομάδα κατέθεσε πρόταση που θέλει η τοποθέτηση του Προέδρου να τελεί υπό την έγκριση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, όπως ισχύει για τους Προέδρους και Διοικητές άλλων Οργανισμών και Φορέων του Δημόσιου και του Ευρύτερου Δημόσιου τομέα.

Σε ό,τι έχει να κάνει με το περιβόητο αυτοδιοίκητο, το παλαιό, “αυτοδιοίκητο” καθεστώς χαρακτηρίζονταν από άμισθα μεν, χωρίς ουσιαστικές αρμοδιότητες δε, Διοικητικά Συμβούλια, τα οποία, και με όλο το σεβασμό σε όσους κατά καιρούς κόσμησαν με τη παρουσία τους αυτές τις θέσεις, πρακτικώς, δεν ασκούσαν διοίκηση, καθώς οι αποφασιστικές αρμοδιότητες ασκούνταν από ένα μονοπρόσωπο όργανο διοίκησης, τον εκάστοτε Διευθυντή.

Συνεπώς, ένα Διοικητικό Συμβούλιο που ασκεί πραγματική διοίκηση και έχει όλες τις ευθύνες και αρμοδιότητες που απορρέουν εκ του ρόλου του, δεν γίνεται να το κάνει αυτό σε εθελοντική βάση, γι’ αυτό και προβλέψαμε οι θέσεις του Προέδρου και του Αντιπροέδρου να είναι έμμισθες.

Όσο για το αν ο Πρόεδρος ανήκει στο μητρώο στελεχών της Νέας Δημοκρατίας δεν καταλαβαίνω τι αποδεικνύει αυτό σε σχέση με το έργο που επιτελεί στον Οργανισμό. Ειλικρινά, είναι κριτήριο αυτό για να προβεί κάποιος σε αξιολογική κρίση;

Δηλαδή με την ίδια λογική θα πρέπει κι εγώ να “αποδοκιμάσω” μέλη, προέδρους και αντιπροέδρους, συγκεκριμένων πολιτικών πεποιθήσεων, όπως τον κο. Παρασκευόπουλο, τον κο. Αρβανίτη, τον κο. Μουζέλη, για να αναφερθώ σε κάποιους που μου έρχονται πρόχειρα στο μυαλό, με μοναδικό κριτήριο το γεγονός ότι ανήκουν σε έναν συγκεκριμένο πολιτικό χώρο. Εγώ αυτό που έχω μάθει είναι να κρίνω, σε επαγγελματικό επίπεδο, τους ανθρώπους, από αυτό που λέμε “τυπικά προσόντα”, από την ικανότητα και τις δεξιότητες που επιδεικνύουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και τέλος από το έργο που παράγουν. Συνεπώς τέτοιου είδους κριτική, δεν αδικεί τόσο τον Πρόεδρο του ΚΕΘΕΑ, ο οποίος, παρεμπιπτόντως, είναι διδάκτορας Ψυχίατρος, με αρκετά έτη κλινικής εμπειρίας, όσο εκείνους που προβαίνουν σε τέτοιες αξιολογικές κρίσεις, με μοναδικό κριτήριο τα “πολιτικά φρονήματα” κάποιου. Νόμιζα πως η εποχή που κάποιος μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πολίτης β’ κατηγορίας με βάση τα πολιτικά του πιστεύω, είχε παρέλθει ανεπιστρεπτί. Φαίνεται όμως, πως, δυστυχώς, ακόμα υπάρχουν άτομα που σκέφτονται με αυτόν το τρόπο και αυτό είναι πολύ λυπηρό.

#eftalivegr: Αντιλαμβανόμαστε – και είναι απόλυτα σωστό – να λογοδοτεί ένας οργανισμός που λαμβάνει σχεδόν στο σύνολο χρηματοδότηση από το κρατικό ταμείο. Στο μυαλό ενός απλού πολίτη, υπήρχε λογικά λογοδοσία μέχρι τώρα για τον ετήσιο προϋπολογισμό. Τι αλλάζει με το νέο προτεινόμενο προσχέδιο; Είναι σημαντικό πως ζητήσατε από το σύνολο των εργαζομένων θέσεις και παρατηρήσεις – αφού ούτως ή άλλως γίνονται και αποφασίζονται όλα συλλογικά. Ήδη έχει προβεί σε ένα μαραθώνιο “σβήσε – γράψε” του προσχεδίου λογικά…
Φωτεινή Λεομπίλλα: Ένας Οργανισμός όπως το ΚΕΘΕΑ, που έχει να διαχειριστεί περισσότερα από 20 εκατομμύρια Ευρώ κάθε χρόνο, χρειάζεται να έχει μια διοίκηση που δεν θα επιτρέπει περιπτώσεις αυθαίρετης και άναρχης διαχείρισης κρατικών κονδυλίων και σκιώδους λειτουργίας δομών και ανάληψης ή αποσιώπησης δράσεων. Χρειάζεται μια διοίκηση που δεν θα ανέχεται την ανυπαρξία οργανογράμματος, τις προαγωγές και απολαβές χωρίς αξιολόγηση, την ισόβια παραμονή, χωρίς καμία αξιολόγηση, στις θέσεις υπευθύνων, την ύπαρξη εργαζομένων δύο και τριών ταχυτήτων και βέβαια μια επίπλαστη ανεξαρτησία που φαλκιδεύεται από ένα συγκεκαλυμμένο, αλλά εν τέλει μονολιθικό και έξωθεν επιβαλλόμενο κομματισμό, κάτι που δυστυχώς συνέβαινε μέχρι τώρα.

Η πρόταση που δώσαμε στη διαβούλευση έχει ακόμα δρόμο, η ομάδα εργασίας θα συνεχίσει τις συνεδριάσεις της, επεξεργαζόμενη τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που μας έχουν σταλεί από τους εργαζόμενους στο πλαίσιο της διαβούλευσης ενώ παράλληλα θα έρθουμε σε επαφή με όσους πιστεύουμε ότι είναι χρήσιμο, προκειμένου και να επικοινωνήσουμε τη πρόταση μας αλλά και για να καταγράψουμε απόψεις και παρατηρήσεις. Η σκυτάλη μετά θα περάσει στο Διοικητικό Συμβούλιο και μετά στο Υπουργείο Υγείας που είναι και ο τελικός αποδέκτης και εκείνο που θα κάνει τις αναγκαίες ενέργειες για να τεθεί ο Οργανισμός και ο Κανονισμός Λειτουργίας σε ισχύ και να κλείσει έτσι μια εκκρεμότητα ετών.

#eftalivegr: Συζητήσαμε πρόσφατα μάλιστα το γεγονός πως το ΚΕΘΕΑ φιγουράριζε σε διαφημίσεις σχετικά με τον τζόγο και τον κίνδυνο εθισμού, και μου φάνηκε παράξενο πως αναλάμβανε μέχρι και γραμμή υποστήριξης των θυμάτων τζόγου, ενώ τελικά διαφαίνεται πως δεν είχε “άδεια” και δεν υπήρχε η προϋπόθεση μέσα στις μέχρι σήμερα αρμοδιότητές του. Αυτό αλλάζει πλέον με το νέο προτεινόμενο προσχέδιο; Πόσο σύντομα θα δούμε το αλλαγμένο οργανόγραμμα του Οργανισμού;
Φωτεινή Λεομπίλλα: Πράγματι, πολύ σωστά το λέτε, το ΚΕΘΕΑ εδώ και χρόνια υλοποιεί προγράμματα και δράσεις για τις νόμιμες εξαρτήσεις, όπως αλκοόλ, τζόγο, διαδίκτυο και για τη μείωση βλάβης με προγράμματα streetwork, κέντρα ημέρας κι άλλες δράσεις. Εγκρίσεις σαφώς υπήρχαν καθώς ήταν προγράμματα που τελούσαν εν γνώσει του αρμόδιου Υπουργείου και λάμβαναν τις αντίστοιχες επιχορηγήσεις μέσα από τους ετήσιους προϋπολογισμούς ή μέσω άλλων χρηματοδοτήσεων π.χ ΕΣΠΑ.

Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν η ανάγκη επικαιροποίησης των σκοπών του Οργανισμού προκειμένου να υπάρχει εναρμόνιση με όλα όσα κάνει εδώ και χρόνια το ΚΕΘΕΑ, καθώς μπορεί στη πράξη να μην δημιουργήθηκε ποτέ κάποιο πρόβλημα μέχρι τώρα, εν τούτοις, θεωρήσαμε ότι θα ήταν καλό να το προτείνουμε προκειμένου να αποκλειστεί η πιθανότητα να υπάρξει κάποιο πρόβλημα στο μέλλον.

Όσο για το πότε αυτή η πρόταση θα τεθεί σε ισχύ, η πρόθεσή μας είναι να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν και θα εργαστούμε προς αυτή τη κατεύθυνση. Ιδανικά θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό, μη πω χρόνια, καθώς αποτελεί εκκρεμότητα ετών. Εμείς ως Ομάδα Εργασίας θα το “τρέξουμε” όσο μπορούμε, το διοικητικό συμβούλιο θα κάνει κι εκείνο με τη σειρά του ότι χρειάζεται.

Σε κάθε περίπτωση όμως η νομοθετική πρωτοβουλία, το αν και πότε ένα σχέδιο νόμου κατατεθεί ή μια υπουργική απόφαση υπογραφεί, αυτό ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας, δηλαδή του Υπουργείου που ειδικά αυτή τη περίοδο έχει κληθεί να αντιμετωπίσει μια πρωτοφανή κρίση, μια πανδημία και της οποίας η αντιμετώπιση, όπως είναι εύλογο, αποτελεί προτεραιότητα του. Οπότε, εκ των πραγμάτων, δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί το διάστημα που θα χρειαστεί για να δούμε τον Οργανισμό και τον Κανονισμό Λειτουργίας σε ισχύ.

Η Φωτεινή Λεομπίλλα, είναι Αντιπρόεδρος ΚΕ.ΘΕ.Α.,
Πρόεδρος Κέντρων Πρόληψης Εξαρτήσεων Δ. Αθηναίων,”Αθηνά-Υγεία”
Κοινωνιολόγος

Αλέξανδρος Γ. Τανασκίδης - Λαμπουσνάκης

Αρχισυντάκτης - Δημοσιογράφος

2 Comments

Απάντηση