Εκπαιδευτικός ή Καλλιτέχνης; Και Εκπαιδευτικός και Καλλιτέχνης. Ο Μάριος Σιμόπουλος είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός πολυπρισματικού και ενδιαφέροντος ανθρώπου.
Υπηρετεί ως δάσκαλος εικαστικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά παράλληλα δεν σταματάει να δημιουργεί ως καλλιτέχνης. Έτσι, πέραν της κλασικής σχολικής διδασκαλίας, δίνει το καλό παράδειγμα στα παιδιά σχετικά με την αξία της Τέχνης στη ζωή μας, καθώς βγαίνει στα προαύλια των σχολείων και δημιουργεί καταπληκτικούς πολύχρωμους κόσμους σε τοιχογραφίες, χαρίζοντας χρώμα στις γκρίζες σχολικές αυλές και άφθονα χαμόγελα στα παιδιά. Ο Μάριος Σιμόπουλος, ομορφαίνει άψυχους τοίχους σχολείων και μας διδάσκει την καλοσύνη μέσα από τα πιο πολύχρωμα υλικά… Ο Μάριος, μίλησε αποκλειστικά στο #eftalivegr.
#eftalivegr: Δημιουργείς τοιχογραφίες (Murrals) σε σχολικούς τοίχους. Πώς και πότε ακριβώς το εμπνεύστηκες; Υπήρξε κάποιο συγκεκριμένο κίνητρο ή ήταν κάτι που απλώς προέκυψε ως απόρροια του διδακτικού σου αντικειμένου;
Μ. Σιμόπουλος: Ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία δεκαπέντε έτη και περιφερόμενος από σχολείο σε σχολείο στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε άλλες κοντινές επαρχίες, ήθελα πάντα να ομορφαίνω τους τοίχους μπροστά στους οποίους παίζουν και τους οποίους αντικρίζουν καθημερινά τα παιδιά. Γενικώς το προαύλιο είναι ένας χώρος όπου τα παιδιά περνούν πολλές ώρες της ημέρας. Έτσι, πριν από τέσσερα με πέντε χρόνια περίπου και πάντα σε συνεννόηση με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων ενός από τα σχολεία που υπηρετούσα τότε, κάναμε την αρχή.
Το κίνητρό μου ήταν η δημιουργία χαράς στα παιδιά, καθώς θα έβλεπαν και θα έπαιζαν μπροστά σε ζωγραφιές και όχι ενώπιον ψυχρών, γκρίζων και βανδαλισμένων τοίχων.
#eftalivegr: Με ποιον τρόπο θεωρείς πως οι τοιχογραφίες που δημιουργείς, συμβάλλουν στη βελτίωση της γενικότερης εικόνας των σχολείων; Ποια είναι η ανατροφοδότησή σου από γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και παιδιά;
Μ. Σιμόπουλος: Πιστεύω πως οι τοιχογραφίες συμβάλλουν στον εξωραϊσμό των σχολείων, καθώς μεταξύ άλλων περνούν και μηνύματα όπως η εξάλειψη του ρατσισμού και η επικράτηση της αγάπης, της φιλίας και της ομαδικότητας.
Η αντιμετώπιση που έχω δεχτεί είναι αποκλειστικά θετική, έχοντας λάβει εκατοντάδες ευχαριστήρια μηνύματα από γονείς αλλά και από συναδέλφους. Όσο για τα παιδιά, η χαρά τους είναι απερίγραπτη. Ακόμα, έχω δεχτεί πολλές προτάσεις για συνεργασία, τόσο από ιδιωτικούς, όσο και από δημόσιους φορείς.
#eftalivegr: Πιστεύεις πως έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα καλλιτεχνικό/κοινωνικό ρεύμα αλλαγής μέσω πρωτοβουλιών όπως η δική σου; Τελικά, ισχύει η φράση “Η Τέχνη σώζει”;
Μ. Σιμόπουλος: Ναι. Νομίζω πως τα τελευταία χρόνια, έχει αρχίσει και εδώ στην Ελλάδα να είναι πολύ έντονο αυτό το καλλιτεχνικό ρεύμα και πλέον υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που αναλαμβάνουν τέτοιες δράσεις και πρωτοβουλίες είτε αυτόνομα, είτε σε ομάδες. Θεωρώ αναμφισβήτητο το γεγονός πως η Τέχνη σώζει. Όχι μόνο άψυχους τοίχους αλλά κυρίως, τις ίδιες μας τις ψυχές.
#eftalivegr: Υπήρξαν/υπάρχουν εμπόδια στο έργο σου αναφορικά με τις τοιχογραφίες που δημιουργείς; Τι είδους αντιδράσεις συνάντησες/συναντάς από Διευθύνσεις εκπαίδευσης και από τη Διοίκηση γενικότερα; Είναι τελικά το Ελληνικό Σχολείο ανοιχτό σε νέες προοπτικές και δράσεις ή παραμένει αυστηρά προσηλωμένο στις παραδοσιακές νόρμες των περασμένων δεκαετιών;
Μ. Σιμόπουλος: Η αλήθεια είναι πως έχω συναντήσει πολλά εμπόδια, τα οποία συνήθως προκύπταν όταν εμπλέκονταν πολλοί άνθρωποι για να αποφασίσουν το θέμα ή άλλες λεπτομέρειες σχετικά με αυτό που θα ζωγραφίζαμε. Για παράδειγμα, έχω αντιμετωπίσει από φυλετικές μέχρι και πολιτικές αντιδράσεις για την επιλογή ενός θέματος τοιχογραφίας.
Σε ό,τι αφορά το ελληνικό σχολείο, αυτό παραμένει ανοιχτό σε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες και δράσεις. Το βασικό ζήτημα όμως είναι το κατά πόσο είναι ανοιχτός και ο εκάστοτε αρμόδιος που θα λάβει την τελική απόφαση για το σχολείο. Δυστυχώς, κάποιοι αρμόδιοι παραμένουν αυστηρά προσηλωμένοι στις παραδοσιακές πρακτικές των περασμένων δεκαετιών.
#eftalivegr: Σκέφτεσαι κάτι μεγαλύτερο ως έργο, σε ό,τι αφορά το μέλλον; Κάποια συνεργασία με ανάλογους εκπαιδευτικούς φορείς ας πούμε ή επιθυμείς να κρατήσεις τη συγκεκριμένη δράση υπό τη δική σου εποπτεία, ως αποτέλεσμα μιας προσωπικής επιθυμίας;
Μ. Σιμόπουλος: Πάντα σκέφτομαι το κάτι μεγαλύτερο. Καθημερινά σκέφτομαι τι πρέπει να αλλάξω, τι πρέπει να προσθέσω, ώστε να υπάρξει εξέλιξη και γενικώς ως καλλιτέχνης θέλω να ανεβάζω διαρκώς ακόμη ψηλότερα τον πήχη.
Παρόλα αυτά, είμαι ανοιχτός σε συνεργασίες, καθώς και σε ομαδικές δράσεις, αν και δεν μου έχει τύχει μέχρι στιγμής να συνεργαστώ σε κάποια ομαδική δράση τέτοιου είδους. Μέχρι τότε θα συνεχίσω, έστω και ατομικά, να προσπαθώ να ομορφαίνω όσες περισσότερες σχολικές μονάδες μπορώ και μου δίνεται η δυνατότητα.
ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΥ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Σιμόπουλος Μάριος
Απόφοιτος Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ στο εργαστήρι της καθηγήτριας Τέτας Μακρή με κατεύθυνση την ζωγραφική και συμμετοχές σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Εκπαιδευτικός εικαστικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δυτικής Θεσσαλονίκης από το 2007.