Humanitarium ή μια βιωματική αφύπνιση, στο Θέατρο Άνετον

Spread the love

Μπαίνοντας στο θέατρο, η εικόνα ήταν αντιπροσωπευτική της προβολής της παράστασης. Παντού γύρω ο ειδικός κώδικας για σκανάρισμα και κατέβασμα της εφαρμογής, πρόσωπα σκυμμένα πάνω από τις οθόνες των κινητών, για να ανταμώσουν με το καθήκον τους. «Κριτές» της τελικής ετυμηγορίας. 

Κανείς μας δεν υποψιαζόταν το πάλεμα αντοχής, το παιχνίδι με το νου και την ψυχή που θα ακολουθούσε. Θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί ένα επεισόδιο black mirror, εκ πρώτης ανάγνωσης, που δύσκολα αντιλαμβάνεται κανείς. Γρήγορα, όμως, γίνεται βιωματικά κατανοητό ότι το «Humanitarium» δεν είναι απλώς ένα ασυνήθιστο παιχνίδι της ζωής αλλά «είναι ολόκληρη η ζωή σ’ ένα παιχνίδι» κι αν σ’ αυτό είναι κανείς ανέτοιμος να τεθεί μπροστά στον καθρέφτη, τις επιλογές τις κάνει ο αλγόριθμος, λιτά και τόσο αποστομωτικά, απολύτως εγκλωβιστικά.

Το κείμενο της Στέλλας Παπαδημητρίου, περασμένο με ευφυΐα μέσα από τη σκηνοθετική ματιά και σύλληψη του Θάνου Νίκα είναι μια σύγχρονη θεατρική πρόκληση, ένα δυνατό, καινοτόμο challenge που δημιουργήθηκε σταδιακά, παράλληλα με τις πρόβες, από όλη την ομάδα που κλήθηκε να μπει στο κλίμα σχεδόν από μηδενική βάση, για να παραδώσει στη συνέχεια στο κοινό μία αμεσότατη αναμέτρηση με τον προσωπικό κόσμο καθενός, με το θυμικό που περνά δια πυρός και σιδήρου ως την τελική έκβαση. Έναν «λιθοβολισμό» που καθένας καλείται να διαχειριστεί αναλογικά με τη δική του οπτική, την προσωπική του κοσμοθεωρία. 

«Δε συμβαίνουν όλα αυτά!  Δεν τα ζούμε! Αποκλείεται!».

Η ψυχή αρνείται να δεχτεί τέτοια γνώση. Κι όμως, πολύ γρήγορα η ομίχλη διαλύεται κι η συνειδητοποίηση ότι ακριβώς έτσι είναι τα πάντα δομημένα γύρω, καλεί για μια απόφαση. Πρέπει να πάρεις θέση. Δεν μπορείς να μένεις αμέτοχος!

Κανένα συναίσθημα δεν είναι απαγορευμένο στο έργο αυτό, ό,τι αισθανθεί ο καθένας μπορεί να το μετουσιώσει σε ταύτιση με κάποιον ή με κανέναν από τους χαρακτήρες. Και ΜΟΝΟΝ έτσι επέρχεται η ΚΑΘΑΡΣΙΣ.

Μιλήσαμε με την Αργυρώ Κουρλίτη, μία εκ των τεσσάρων ηθοποιών, η οποία εξήγησε εύγλωττα όλα αυτά που ζήσαμε.

“Θα μπορούσε” λέει, “να χαρακτηριστεί ως ένα άμεσο κοινωνικό πείραμα, αφού σε λίγο χρόνο συμμετέχει  σε αυτό ο θεατής και  με τη διαδικασία της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας επηρεάζει την έκβαση, αξιολογώντας κάθε φορά αυτό που παρακολουθεί. Μοιάζει δυστοπικό, αλλά τελικά διαφαίνεται ότι δεν είναι, αφού όλη αυτή η πραγματικότητα απογυμνώνει τους εαυτούς μας και φανερώνει ποιοι πραγματικά είμαστε και τι ακριβώς επιθυμούμε να προβάλλουμε μέσα από τα social media. Η πρόκληση της πρόσληψης του μηνύματος από το κοινό ήταν το μεγάλο στοίχημα, αφού κι εμείς”, παραδέχεται, “ήμασταν πολύ μακριά – άλλοι περισσότερο, άλλοι λιγότερο – απ’ όλο αυτό που συμβαίνει μέσα σ’ εκείνο το παράλληλο διαδικτυακό σύμπαν, όπου καθείς κουβαλά στις πλάτες του τον προσωπικό του αγώνα αποδοχής, την ιδέα για το «είναι» και την πάλη με τον πραγματικό εαυτό και τα αδιέξοδά του.”

Ήμασταν εκεί, λοιπόν, για να νιώσουμε  ότι είναι μία κατ’ ευφημισμόν Ελευθερία, αυτή που βιώνουμε, παγιδευμένη μέσα στην εικόνα, μέσα στην υποταγή μέχρις εσχάτων που προέρχεται από την πίεση της Κοινότητας. Έτσι το Humanitarium έγινε το παιχνίδι που υποχρεωτικά μας απάλλαξε, άγνωστο για πόσο, από την peer pressure εκδοχή του εαυτού μας. 

Μας ξεγύμνωσε και στο τέλος μας «λιθοβόλησε» με μια γερή, αφυπνιστική γροθιά στο στομάχι.

Γνωρίστε τους συντελεστές!

Follow: https://www.instagram.com/k_o_u_n_a_v_i/
Follow: https://www.instagram.com/n_i_f_i_t_s_a/
Follow: https://www.instagram.com/v_i_z_o_n/
Follow: https://www.instagram.com/p_a_r_o_u_s_i_a_s_t_r_i_a/

Σημειώνουμε ότι, με την υποστήριξη του Υπουργείο Πολιτισμού, η παράσταση σχεδιάστηκε για να ταξιδέψει εντός και εκτός Ελλάδας. Πρώτος σταθμός της η Θεσσαλονίκη.

Με αυτό το έργο το θεατρικό σχήμα Ars Moriendi ολοκληρώνει την έρευνα που ξεκίνησε με τον “Φαέθων” του Δημήτρη Δημητριάδη και συνεχίστηκε με την “Εποχή του Κυνηγιού”.


Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023
στις 9.30 μ.μ. στο Θέατρο Άνετον

ΠΑΡΑΤΑΣΗ
πέντε ακόμη παραστάσεις

Ταυτότητα Παράστασης

Συγγραφέας: Στέλλα Παπαδημητρίου
Σύλληψη, Σκηνοθεσία: Θάνος Νίκας
Σκηνικό – Κοστούμια: Ευαγγελίας Κιρκινέ
Μουσική επιμέλεια: Μάριος Ιωαννίδης
Βίντεο: Θάνος Νίκας, Κατερίνα Συναπίδου
Mobile application: Θωμάς Δερμάρης, Ιωάννης Γότσος
Σχεδιασμός – Διεύθυνση παραγωγής & επικοινωνίας: Στέλλα Τενεκετζή

Ηθοποιοί επί σκηνής:
Χρήστος Γαβριηλίδης, Δημήτρης Δάγκαλης, Αργυρώ Κουρλίτη, Κατερίνα Συναπίδου

Χειριστής κάμερας επί σκηνής: Πάνος Σιδεράς

Ηθοποιοί Βίντεο:
Γιώργος Βεργούλης, Άννα Μαρία Γάτου, Αλέξανδρος Δημάρατος, Άννα Μαρία Ιακώβου, Μερόπη Κακουδάκη, Κατερίνα Κλαυδιανού, Λευτέρης Παναγιωτίδης, Κική Στρατάκη

Παραγωγή Ars Moriendi Theatre Group
Οργάνωση Παραγωγής και Επικοινωνίας Electra Social Company.

Οπτικό Υλικό

Καλλιτεχνική επιμέλεια teaser παράστασης: Στέλλα Τενεκετζή
Μοντάζ: Κατερίνα Συναπίδου|
Φωτογραφίες: Θάνος Νίκας, Κατερίνα Συναπίδου
Γραφιστικός σχεδιασμός: Λίζα Γεωργοπούλου, Γεωργία Ζαφειρίου
Χώρος φωτογράφισης: Beetroot cafe

Άλκηστις Σπυρέλλη

Φιλόλογος- Δημοσιογράφος

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: