Ο Γενικός Διευθυντής Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) Δρ. Κωνσταντίνος Μπαλωμένος, έπειτα από τιμητική πρόσκληση του Διοικητή της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ, Αντιστράτηγου Γεώργιου Τσιτσικώστα, την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022, συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής (key note speaker) στην άσκηση Διαχείρισης Κρίσεων Επί Χάρτου (Table-Top Exercise – TTX), που διοργάνωσε η εν λόγω Διοίκηση.
Η άσκηση πραγματοποιήθηκε από την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022 έως την Πέμπτη 01 Δεκεμβρίου 2022 υπό την αιγίδα του Στρατηγείου Ειδικών Επιχειρήσεων του NATO (NATO Special Operations Headquarters – NSHQ), στη Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΛΑΕΔ).
Εκτός από εξειδικευμένο στρατιωτικό προσωπικό όλων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, στην άσκηση συμμετείχαν εκπρόσωποι των Υπουργείων Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όπως και της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ).
Κατά την έναρξη της άσκησης, απηύθυνε χαιρετισμό ο Διοικητής της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ Αντιστράτηγος Γεώργιος Τσιτσικώστας και εν συνεχεία, το λόγο έλαβε ο Γενικός Διευθυντής Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων του ΥΠΕΘΑ Δρ. Κωνσταντίνος Μπαλωμένος, ο οποίος στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε εκτενώς στο εθνικό πλαίσιο αντιμετώπισης των Υβριδικών Απειλών μέσω ενός εθνικού ολιστικού σχεδίου.
Ειδικότερα, ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΠΕΑΔΣ:
- Αναφέρθηκε στο περιβάλλον ασφαλείας της Νοτιανατολικής Μεσογείου και προσδιόρισε τις κύριες απειλές και προκλήσεις του. Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ότι η Τουρκία είναι ο βασικός παράγοντας αποσταθεροποίησης στην Ανατολική Μεσόγειο. Αρνείται να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία όπως όλοι οι άλλοι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ, συνεργάζεται ανοιχτά με τη Ρωσία και αποκτά στρατιωτικό ρωσικό εξοπλισμό με επικίνδυνες συνέπειες για την ασφάλεια της Συμμαχίας και αποτελεί απειλή για τα συμφέροντα της Συμμαχίας διότι λειτουργεί ως «Δούρειος Ίππος» της Ρωσίας εντός του ΝΑΤΟ.
- Έκανε αναφορά στο ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης και εστίασε στο φαινόμενο της εργαλειοποίησης των μεταναστών από μέρους της Τουρκίας όπου λειτουργεί ως υβριδική απειλή για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Παρουσίασε το θεωρητικό πλαίσιο του Υβριδικού Πολέμου και εστίασε στις τρωτότητες (πολιτική /οικονομική /κοινωνική αστάθεια στο εσωτερικό ενός κράτους, ενεργειακή και αμυντική εξάρτηση, προβλήματα εθνικής ασφάλειας κ.λπ.) του αντιπάλου, που αξιοποιεί ένας υβριδικός δρων για να υλοποιήσει την στρατηγική του. Υπό το πρίσμα αυτό, τόνισε την αναγκαιότητα της επίγνωσης της κατάστασης σε αυτούς τους κρίσιμους τομείς, καθώς και την αξιολόγηση και λήψη μέτρων για την βελτίωση της λειτουργικότητας του κράτους. Επίσης, έκανε εκτενής αναφορά στο διανοητικό (cognitive) πεδίο δράσης του υβριδικού πολέμου και ειδικότερα στην επιρροή των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για τη διαμόρφωση της συνείδησης και της συμπεριφοράς της κοινής γνώμης.
- Παρουσίασε τον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και τον Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων του ΝΑΤΟ και στη συνέχεια, προχώρησε σε συγκριτική ανάλυση των δύο μηχανισμών. Επίσης, τόνισε την αναγκαιότητα της πολιτικο-στρατιωτικής συνεργασίας.
- Τέλος, ανέδειξε τη σπουδαιότητα της ανθεκτικότητας για την αντιμετώπιση των υβριδικών απειλών μέσω της ολοκληρωμένης άμυνας που θα βασίζεται στο μοντέλο της ολιστικής διαχείρισης κρίσεων “Whole of Government Approach” και τη συμμετοχή όλη της κοινωνίας “Whole of Society Approach”. Επιπλέον, επισήμανε την αξία της ανάπτυξης μιας κοινής κουλτούρας σε σχέση με την αντιμετώπιση υβριδικών απειλών, καθώς και την ανάγκη για περαιτέρω συνεργασία μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και την αξιοποίηση όλων των συντελεστών εθνικής ισχύος.